FOTO
SERWIS > PORADNIK > Pierwsze
kroki ze stołem bezcieniowym.
Kilka
uwag jak używać stołu bezcieniowego. Opis dotyczy stołu dowolnej wielkości.
Stół
bezcieniowy ma sens podświetlony. Jeżeli ktoś ma zamiar używać stołu bezcieniowego
bez podświetlenia to można go zastąpić arkuszem białego kartonu - taniej
i prościej.
Efekt
działania podświetlenia przedstawia poniższe zdjęcie.
Po
lewej podświetlenie włączone. Po prawej zdjęcie na stole bezcieniowym bez
podświetlenia
Jak
dobrać parametry fotografowania ?
-
Ustawić
stół i właczyć jego podświetlenie. Aparat ustawiamy w tryb manualny M.
Czułość ISO ustawiamy najlepiej minimalną (ok. 100 ASA).
-
Fotografując
stół (może być pusty) dobieramy tak parametry naświetlania aby uzyskać
całą powierzchnię białą. Ważne aby uzyskać biel nie była mocno prześwietlona
gdyż spowoduje to prześwietlenie konturów przedmiotu fotografowanego. Biel
ma być na granicy szarości.
-
Przy podświetlaniu
światłem ciągłym możemy zmieniać czas i przysłonę. Z reguły musimy
ustawić aparat na statywie. Wskazane jest tu dobieranie otworów przysłony
małych 8-11 aby uzyskać dużą głębię ostrości.
-
Przy podświetlaniu
fleszem zmieniamy tylko przysłonę gdyż czas ustawiamy na stałe - czas
synchronizacyjny ok. 1/125s. Dobieramy więc tylko otwory przysłony. Dla
przysłon o małym otworze 11-16 stół bedzie stawał się szary. Dla dużych
otworów 4-5,6 będzie biały, prześwietlony.
-
Mając
ustalone parametry przy jakich stół staję się biały (ledwie nie szary)
na zdjęciach zapamiętujemy je i zawsze ustawiamy je na aparacie. Zawsze
te same przy tym samym stole z tym samym oświetleniem od spodu.
-
Włączamy
oświetlenie
przednie i ustawiamy przedmiot fotografowany. Siłę światła lampy od
strony aparatu dobieramy w zależności od jasności obiektu fotografowanego.
Przy przedmiotach białych będzie potrzeba mniej światła a przy ciemnych
więcej. Tu trzeba doświadczalnie dojść do wprawy.
-
Na koniec
przypomnienie o balansie bieli. Aby tło nie miało zabarwień należy
przy świetle ciągłym ustawić balans bieli "predefiniowany", mierzony. Przy
oświetleniu błyskowym balans bieli na flesz.
powrót