FOTO
SERWIS > PORADNIK > Pierwsze
kroki z oświetleniem tła.
Częstym
problemem jest uzyskanie białego tła. Zamiast niego wychodzi szare. Gdzie
leży błąd ?
-
Samo
tło rzadko jest przyczyną. Jeżeli mamy np. biały brystol to zmiana
tła na inny rodzaj nic nie zmieni. Zmienić białe tło warto gdy nasze jest
zbyt transparentne (przezroczyste) i przebija to co jest za tłem. Może
to psuć biel i wprowadzać nieprzewidziane zabarwienie. Jest to częsta wada
teł białych tzw. polipropylenowych.
-
Umiejscowienie
tła względem obiektu fotografowanego. Jak widać na załączonym
przykładzie poniżej gdy klawiatura jest oparta o tło - tło wychodzi jaśniej.
Gdy oddalamy przedmuiot od tła przy takim samym naświetleniu przedmiotu
tło musi wyjść ciemniej. Trzeba więc albo przybliżyć przedmiot do tła albo
dodatkowo doświetlić tło.
-
Automatyka
aparatu uśrednia jasność. Automatyka naświetlania w aparacie w praktyce
przyciemnia biele i rozjasnia cienie. Powoduje to że przy zastosowaniu
tła białego aparat całe zdjęcie przyciemni. Przy tle czarnym automatyka
aparatu rozjaśni zdjęcie. Najlepszym sposobem panowania nad naświetlaniem
jest ustawienie aparatu w tryb manualny przy stałej czułości ( najlepiej
ISO minimalne). Przy oświetleniu studyjnym mamy najczęściej powtarzalne
ustawienie lamp i można doświadczalnie ustalić parametry naświetlania.
Te parametry ustalone do obiektów np. czarnych i białych będziemy używać
na stałe.
-
Tło
ma jakieś zabarwienie - nie jest białe. Przyczyną może byc źle dobrany
balans bieli. Najczęściej wystarcza "automatyczny balans bieli" ale są
wyjątki. Przy świetle ciągłym najlepiej zastosować predefiniowany (mierzony)
balans bieli. Przy lampach błyskowych jest trudniej wyeliminować błąd.
Można poeksperymentować ustawić inny balans bieli, np. "pochmurne niebo".
Jeżeli nic nie pomaga z ustawień aparatu można zastosować filtr zmniejszajacy
niechcianą barwę. W starszych aparatach często pojawiała sie dominanta
różowa w bielach - nadmiar podczerwieni.
powrót