FOTO SERWIS > PORADNIK  > wyzwalanie studyjnych lamp błyskowych

Każdy aparat fotograficzny może robić zdjęcia przy oświetleniu ciągłym tak jak przy słońcu. Problem jest czy może współpracować ze studyjnymi lampami błyskowymi ?
 

Aparaty kompaktowe (bez stopki lampy czy gniazda synchro)
W aparatch tych nie ma możliwości podłączenia błyskowych lamp zewnętrznych. Lampa wbudowana wysyła "podwójny błysk" uniemozliwiający dobrą współpracę z lampami studyjnymi.
Brak możliwości wyzwalania studyjnych lamp błyskowych.
Aparaty zaawansowane ze stopką lampy (ew. gniazdo synchro)
W aparatch tych jest możliwość podłączenia zewnętrznej lampy błyskowej. Pozwala to na podłączenie przewodu od lampy studyjnej poprzez kostkę wsunietą w szynę lampy. Nie można wyzwalać lamp studyjnych lampa wbudowaną ze wzgledu na "podwójny błysk"
Możliwe wyzwalanie błyskowych lamp studyjnych przy zastosowaniu "kostki z gniazdem". 
Lustrzanki cyfrowe
Mają kilka możliwości wyzwalania lamp studyjnych:
1. Możliwe podłączenie poprzez kostkę synchro wsuniętą na stopkę lampy.
2. Lustrzanki zaawansowane mają gniazdo synchronizacyjne (Canon 10D, 20D, 30D, Nikon D200.
3. Przez błysk lampy dedykowanej ustawionej w tryb manual.
4. Przez zastosowanie prostej lampy niededykowanej
W aparatch tych jest kilka możliwość podłączenia i wyzwalania lamp studyjnych.

Podwójny błysk flesza w aparatch cyfrowych
Wszystkie aparaty cyfrowe emitują podwójny błysk fleszem. Nie chodzi tu o "redukcję czerwonych oczu". Pierwszy błysk pozwala elektronice aparatu na analizę parametrów naświetlania. Drugi błysk jest dopiero zapisywany na zdjęciu. Czasem błyski są na tyle blisko siebie, że oko ludzkie widzi je jako jeden. Ten sposób pracy lampy wbudowanej w aparacie czy dedykowanej zamontowanej na paracie powoduje że lampy studyjne wyzwalane z fotokomórki wybłyskują na pierwszy błysk - czyli za wcześnie. Na zdjęciu ich błysk jest niewidoczny.

Lampy dedykowane i zwykłe
Lampy dedykowane do apartów cyfrowych komunikują się z aparatem przez co dopasowują się do ustawień aparatu i odwrotnie. Są niezastąpione w reportarzu gdzie nie ma czasu na ustawianie parametrów a warunki fotografowania mogą zmieniać się bardzo często. Ze wględu na ich podwójny błysk w studio ich przydatność jest niewielka. Niektóre modele (np.Nikona, Canona) ustawione w tryb manualny (1/2.....1/32) emitują pojedyńczy błysk mogący więc służyć do wyzwalania lamp w studio.
Lampy zwykłe (jeden styk na stopce) emitują zawsze pojedyńczy błysk. Mogą być używane do wyzwalania lamp studyjnych choć nie zalecamy oświetlania fotografowanego obiektu a raczej skierowanie lampy w bok.

Czym wyzwalać lampy studyjne
- lampa wbudowana NIE - ze względu na podwójny błysk
- dedykowana lampa na aparacie NIE - ze względu na podwójny błysk (są wyjątki mające tryb manualny)
- lampa niededykowana (jeden styk na stopce) TAK (sprawdzić napięcie na stopce, nie powinno przekraczać 15V)
- wyzwalcz radiowy TAK - najlepszy sposób, mały nadajnik na aparacie, odbiornik przy jednej lub wszystkich lampach.
- wyzwalacz na podczerwień TAK ale aparaty cyfrowe nie lubią podczerwieni, mają filtry odcinające podczerwień.
- z gniazda lub stopki w aparacie poprzez przewód do lampy TAK - najprościej, najtaniej.
 


stopka do lampy w aparacie (tu Canon)

gniazdo synchronizacyjne w aparacie

kostka synchronizacyjna z gniazdem

powrót


 
zobacz lampy błyskowe małej mocy zobacz lampy błyskowe 100-200 Ws zobacz lampy błyskowe dużej mocy zobacz oświetlenie ciągłe zobacz parasolki, blendy
zobacz namioty bezcieniowe
zobacz stoły
bezcieniowe
zobacz tła 
fotograficzne
zobacz akcesoria do studia
zobacz zestawy
przykładowe