FOTO SERWIS > PORADNIK  > oświetlenie ciagłe czy błyskowe ?

Fotografia w studio różni sie od fotografii w plenerze zastosowaniem sztucznego oświetlenia.  Aparat i obiektywy są stosowane właściwie te same pasujące do rodzaju zdjęć (portret, makro, zdjęcia ubrań). Obecnie stosowane sa najczęściej dwa rodzaje oświetlenia w studio fotograficznym: oświelenie błyskowe i ciagłe. Każde z nich ma swoją specyfikę i mogą być różne problemy współpracy z aparatami.

  1. Oświetlenie błyskowe - najbardziej rozpowszechnione w fotografii. Barwa swiatła jest podobna dla wszystkich lamp i  wynika z podobnego emitera światła - wyładowanie elektryczne poprzez gaz xenon. Problemem może tu być z wyzwalaniem lamp studyjnych.
  2. Oświetlenie ciągłe - może być fluorescencyjne (świetlówki energooszczędne), halogenowe,  diodowe. Ten typ oświetlenia jest bardziej popularny przy nagraniach video. W fotografowaniu jedyny problem może tu być z nieciągłością widma (brak kolorów - dziury kolorystyczne).
 
Oświetlenie żarowe - halogenowe
Współpracuje ze wszystkimi aparatami fotograficznymi.
Na zdjęciach daje wyraźnie ciepłe zabarwienie nawet przy odpowiednio dobranym balansie bieli. Jeżeli zechcemy mimo wszystko usunąć ciepłą dominantę np. w programie komputerowym okaże się ze brakuje zimnych barw np. niebieskiej. Wynika to z braku tej barwy w  widmie swiecenia żarówki.
Tego typu oświetlenie dobrze sprawdza się jako doswietlenie do zastanego oswietlenia żarowego lub doswietlenia planu przy filmowaniu video.
Nie polecamy tego typu oświetlenia do fotografii ze względu na barwę.
 
Oświetlenie diodowe LED
Współpracuje ze wszystkimi aparatami fotograficznymi.
Na zdjęciach daje ciepłe lub zimne zabarwienie w zależności od wersji. Polecamy barwę zimną ale tylko do fotografii przedmiotów i to małych. Diody zimno świecące dają efekt oświetlenia punktowego o temperaturze zimnej około 6000K. Barwa świecenia daje dobrze się korygować. Podstawowa wada to mała moc świecenia. Żarówka diodowa pobierająca 3W daje światło jak żarówka około 30W - bardzo oszczędna.
Polecamy tylko do małych przedmiotów.
 
Oświetlenie świetlówkami energooszczednymi
Współpracuje ze wszystkimi aparatami fotograficznymi.
Do fotografii stosuje się świetlówki świecące swiatłem zimnym (dziennym) o temperaturze 5500K-6500K. Światło z takich świetlówek jest dobrze interpretowane przez aparat.. Nie ma tu znaczenia czy jest to 4000K czy 6500K. Najlepiej gdy aparat ma ustawiony mierzony "predefiniowany" balans bieli. Mogą jednak występować różnice w korygowaniu bieli w zależności od modelu aparatu i producenta. Aparatu nowe, zwlaszcza lustrzanki ze względu na szeroki zakres korekcji radzą sobie z tym balansem bardzo dobrze. 
Świetlówki niskiej klasy mogą mieć "dziury barwowe" gdyż światło swietlówki nie jest ciągłe z natury. Te ciągłość określa współczynnik Ra i dla najlepszych świetlówek do foto i video wynosi ponad 0,9 (lampy OSRAM DULUX L) a dobre efekty są od 0,8 (świetlówki Philips). Świetlówki siłą światła nie dorównują fleszom. 
Polecamy raczej do przedmiotów (obiektów nieruchomych) ze względu na małą moc. Zaleta to łatwość fotografowania.
Oświetlenie błyskowe
Współpracuje ze aparatami fotograficznymi wyposażonymi w stopkę lampy lub gniazdo synchronizacyjne.
Lampy błyskowe mają podobną temperaturę emitowanego światła ok. 5500 K gdyż wszystkie używają tego samego zjawiska - emisji światła od wyładowania elektrycznego przez gaz xenon. 
Podstawowa wada to skomplikowany system wyzwalania i synchronizacji z aparatem. Zaleta to duża moc światła przy krótkim czasie otwarcia migawki - brak zdjęć "poruszonych".
Polecamy zwłaszcza do fotografii osób i dużych obiektów.

powrót

zobacz lampy błyskowe małej mocy zobacz lampy błyskowe 100-200 Ws zobacz lampy błyskowe dużej mocy zobacz oświetlenie ciągłe zobacz parasolki, blendy
zobacz namioty bezcieniowe
zobacz stoły
bezcieniowe
zobacz tła 
fotograficzne
zobacz akcesoria do studia
zobacz zestawy
przykładowe